może pan sobie to zdanie powiesić nad łóżkiem

?Sam Szymon Wiesenthal mówi, że nigdy tak boleśnie nie odczuł razów otrzymanych z ręki jakiegoś esesmana, jak policzka wymierzonego mu przez obozowego pisarza, Kazimierza Rusinka (PPSowca i komunisty, wiceministra kultury w PRL) wkrótce po oswobodzeniu obozu koncentracyjnego w Mauthausen. Była to kontynuacja antysemityzmu przy pełnej świadomości tego, co spotkało Żydów za czasów Hitlera?.(Prawo a nie zemsta, Szymon Wiesenthal)
Kiedy człowiek, który go uderzył, zmuszony został przez Amerykanów do publicznych przeprosin i do podania mu ręki wobec zgromadzonych więźniów, Wiesenthal pozostał nieporuszony. ?Przyjmuję twoje przeprosiny – powiedział – ale ręki podać ci nie mogę?.
Wiesenthal nie przebacza łatwo. Nie tyle w sferze intelektualnej – jest na to za mądry, ma wystarczająco zróżnicowane pojęcie winy, żeby się na kimś mścić – ile w dziedzinie emocjonalnej: nie rozdaje przebaczeń, ale udziela ich jedynie w zamian za odpowiednią pokutę.(Prawo a nie zemsta, Szymon Wiesenthal)

W mojej opinii reakcja europosła Ryszarda Czarneckiego podobna jest do reakcji Szymona Wiesenthala. ?Szymon Wiesenthal traktuje religijność i nacjonalizm swego narodu z sympatią jako część tego, co nazywa właściwą więzią żydowską: wspólny los, od wygnania z Egiptu, przez pogromy w średniowieczu aż do Oświęcimia?(Prawo a nie zemsta, Szymon Wiesenthal). Róża Thun świadoma antypolskiego działania niemieckiego Parlamentu Europejskiego, wydała wyrok na człowieka, który wystąpił w obronie na pewno mojej, Polki, która utożsamia się ze wspaniałą historią i kulturą narodu polskiego, przeciwstawiając się hańbiącym, prostackim fałszerstwom Róży Thun. Dziękuję Panu.
A jak traktował Szymon Wiesenthal Żydów działających przeciw Żydom?

?I tak na przykład przypominam sobie, że 20 kwietnia 1978 roku amerykańscy naziści w Chicago postanowili zorganizować paradę z okazji dnia urodzin Hitlera. Zamierzali w pełnym umundurowaniu przemaszerować przez przedmieście Skokie, zamieszkane głównie przez Żydów. Protesty ludności żydowskiej nie dały rezultatu, ponieważ ACLU orzekł, iż zgodnie z konstytucją również nazistom przysługuje prawo do urządzania demonstracji i wyrażania swoich poglądów. ACLU reprezentował wówczas pewien żydowski adwokat, który potraktował bardzo dosłownie odpowiedni artykuł konstytucji, abstrahując od jego sensu. Chociaż osobiście parada ta wydawała mu się obrzydliwa, uważał, że jego obowiązkiem jest obrona praw nazistów, gdyż pierwsza poprawka do konstytucji stanowi prawo, którego nikt nie może podważać. Przebywałem wtedy właśnie z jakimś odczytem w Chicago i moi przyjaciele prosili, abym skontaktował się z tym adwokatem. Usiłowałem więc mu wytłumaczyć, że w tym przypadku chodzi nie o swobodne wyrażanie myśli, lecz o prowokację. Po dwudziestominutowej rozmowie telefonicznej i wyczerpaniu wszystkich argumentów zareagowałem: ?Słyszałem, że jest pan Żydem – powiedziałem. – Nie wiem, czy jest pan młody, czy stary, ale jedno mogę panu powiedzieć i może pan sobie to zdanie powiesić nad łóżkiem: Żyd może być głupi, ale nie jest to jego obowiązkiem?. (Prawo a nie zemsta, Szymon Wiesenthal).

„Obecnie Wiesenthal nie jest już praktykującym, religijnym Żydem. Podczas gdy jednak wielu Żydów z jego pokolenia w dążeniu do asymilacji niepostrzeżenie uwalnia się od wiary swego narodu, Wiesenthal strzeże etycznych podstaw religii żydowskiej, z której jako Żyd jest dumny. Gdy kiedyś zobaczył, jak pewien rabin za talerz zupy wypożyczył więźniom na pół godziny swój modlitewnik, przysiągł nie odwiedzać więcej synagogi. Po wojnie przyjaciele odwiedli go od tej decyzji, używając jedynego argumentu, który mógł zaakceptować: ?Dlaczego widzisz tylko tych, którzy biorą, a nie widzisz tych, którzy dają?? Był to argument przeciwko pojęciu zbiorowej odpowiedzialności”. (Prawo a nie zemsta, Szymon Wiesenthal).

Bożena Ratter

2 myśli do „może pan sobie to zdanie powiesić nad łóżkiem”

  1. I to wcale nie znaczy że jestem antysemitą – dokładnie przeciwnie szanuję ten naród i mam w nim znajomych. Link dodaję gdyż powinna być jakaś równowaga w analizie tych spraw.

Możliwość komentowania jest wyłączona.